Welkom op de blog van RS Communication.
Hier vindt u tal van presentatie tips & tricks die u helpen bij uw communicatieprojecten.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Presentatie tips in uw mailbox ontvangen?

Gebruik kleine letters

Verhoog de leesbaarheid van uw tekst: gebruik kleine letters

Onderzoek toont aan dat de leessnelheid met 10% vermindert als u hoofdletters gebruikt. We herkennen woorden voornamelijk door hun vorm. Het probleem bij hoofdletters? Ze lijken te veel op elkaar en zijn allemaal min of meer rechthoekig.
Dat verklaart waarom u de tekst rechts in het beeld veel gemakkelijker kunt lezen dan de tekst links. Bovendien wordt het gebruik van hoofdletters geassocieerd met roepen of ongepast commentaar (social media of krantencommentaren zijn het beste voorbeeld).

Eén lettertype vergroot de leesbaarheid

Als uw boodschap niet leesbaar is, wordt ze ook niet begrepen. Daarom kiest u best een rustige layout, met een één enkel lettertype. U kunt structuur aanbrengen door te werken met ‘regular’ voor gewone tekst en ‘bold’ voor titels en sleutelwoorden.
De vorm moet de boodschap dienen en niet omgekeerd. Help uw lezer met een duidelijke structuur en gemakkelijk leesbare tekst: zo kan de lezer focussen op uw boodschap.

Hoe plaatst u een packshot in een advertentie of presentatie??

De standaardarchitectuur van een printadvertentie dicteert dat mensen eerst links bovenaan kijken, waar de headline komt te staan. In het midden komt een visual en onderaan rechts staat de packshot van het product.
Dit volgt ook het klassieke AIDA-model.

  • De headline trekt de aandacht (Attention).
  • Het beeld wekt interesse (Interest) en wekt samen met de eventuele bodycopy een verlangen op (Desire).
  • De packshot maakt het voor de consument duidelijk hoe hij het product kan herkennen om het te kopen (Action).

Gezien de packshot onderaan staat, moet hij de advertentie afsluiten, zoals de coda in een muziekstuk. Daarom plaatst u hem best naar de pagina toe, en niet weg ervan. Vergelijk het met de blik van de poes op het beeld. De poes kijkt naar links en begeleidt de lezer doorheen de advertentie. Idem dito voor de packshot, hij houdt de aandacht van de lezer nog even vast en maakt het verhaal compleet.

Een logo is een beeld

Nee, deze blogpost gaat niet over de grootte van het logo en de eeuwige strijd tussen agentschappen en adverteerders. Daar is intussen al genoeg inkt over gevloeid. Een logo verdient in elk geval genoeg ruimte om te ademen en om gezien te worden. Daarom moet het logo altijd apart staan. Zo kan het zijn marketingfunctie volop uitvoeren.
Een logo, ook al is het geschreven, wordt echter niet als tekst, maar als een beeld ervaren. Daarom is het belangrijk dat u het logo niet als tekst gebruikt. In het bovenstaande voorbeeld vergroot de effectiviteit door de merknaam – en dus niet het logo – te herhalen in de slogan. 

Kies de juiste kleurencombinatie

Let bij een presentatie altijd op de kleuren die u gebruikt. Zo zullen complementaire kleuren – de kleuren die recht tegenover elkaar staan in de kleurencirkel – een heel sterk contrast creëren. Tegelijk gaan de randen van de letters ‘trillen’, waardoor de tekst minder gemakkelijk te lezen is.
Daarom gebruikt u best één felle kleur en één rustige kleur. Dat komt bovendien professioneler over.

Kies coherente beelden

Een presentatie moet een duidelijk geheel vormen. Dat geldt voor de taal die u gebruikt, maar evenzeer voor de beelden. Kies één stijl en gebruik die in alle slides. Kies kleur of zwart-wit maar nooit een combinatie van beide. Of, gebruik packshots (producten op een witte achtergrond) of sfeerbeelden (producten in context) maar niet tegelijk.
Zo valt de microgolf in het bovenstaande voorbeeld helemaal uit de toon. Het was beter geweest de microgolfoven net zoals de andere producten als packshot te tonen. 

​Plaats uw tekst altijd op een effen achtergrond

Een presentatie krijgt een veel dynamischer ritme als u ook foto’s gebruikt. Uw luisteraar blijft bij de les door de afwisseling. Dat wordt ook bevestigd door eye-trackingonderzoek: een goed gekozen, betekenisvol beeld trekt de aandacht. Een slide met een treffend beeld in combinatie met een duidelijke tekstuele boodschap is dus zeker effectief. Maar dat effect gaat verloren als u niet genoeg genoeg contrast tussen de tekst en de achtergrond voorziet. Als de tekst moeilijk te ontcijferen is, moet uw lezer teveel moeite doen en verzwakt zijn aandacht.
Daarom plaatst u een tekst beter op een effen achtergrond. Zo combineert u het beste van twee werelden: een foto die de aandacht trekt en een goed leesbare boodschap. Win-win!

Gebruik speciale lettertypes enkel voor titels

Met een speciale titel krijgt uw titel de aandacht die het verdient. Voor de rest van de tekst gebruikt u best een leesbaar, ‘gewoon’ lettertype. Anders wordt het te druk. Vergelijk het met een outfit: als alle kleren om aandacht schreeuwen, gaat het effect helemaal verloren.

In het voorbeeld komen zowel de titel als de bodycopy mooi tot hun recht. De titel krijgt een esthetischer lettertype en voor de bodycopy gebruikten we Gibson, perfect om lopende tekst gemakkelijk leesbaar te maken. 

Aligneer uw tekst op de juiste manier

Welke tekst hierboven kunt u het gemakkelijkste lezen? Het rechtse blok natuurlijk, waarbij de tekst links uitgelijnd is. De tekst valt natuurlijk en mooi en u moet niet zoeken naar de volgende regel bij het lezen.
Justified wil zeggen dat u de tekst aan beide kanten van de paragraaf recht maakt en de linker- en rechtermarge voor elke lijn tekst gelijk is. Dit doet u beter niet: het ziet er ronduit afschuwelijk uit. Sommige regels hebben te veel tekst, bij andere is er dan weer te veel witruimte. Het creëert loopgraven: witte ‘slangen’ doorheen de tekst die de aandacht visueel weghouden van uw boodschap.
Ook centered is moeilijk leesbaar als er te veel tekst is. Voor een (tussen)titel kan het dan weer wel. Deze alignering komt bijvoorbeeld vaak op posters of uitnodigingen terug. 

Snelle tips voor een uitnodiging die je niet weggooit

Het belangrijkste eerst
Wat eerst en vooral moet opvallen, is het wat, waar en wanneer. Verberg die info niet in de lopende tekst maar zorg ervoor dat die visueel opvalt.

Maak het persoonlijk
Vertel er zeker bij waarom u graag wilt dat uw gasten erbij zijn. Wilt u uw collega’s bedanken voor hun inzet de voorbije maanden, wilt u uw relaties in avant-première op de hoogte brengen van uw nieuwe plannen voor 2018? Vertel uw gasten waarom ze dit event zeker niet mogen missen.

Hoe inschrijven?
Klinkt logisch, maar vermeld duidelijk wat mensen moeten doen om zich in te schrijven. Werk met een speciaal e-mailadres of voorzie een specifieke landingspagina. Hoe gemakkelijker voor de lezer, hoe beter.

De regel van drie
Onze mailbox wordt overstelpt door mails. Maak het uw gasten gemakkelijk. Stuur een save-the-date, een uitnodiging en een reminder.

Hoe presenteert u uw feesttafel?

    Borden: van groot naar klein
  • Zet de borden op twee vingers afstand van de tafelrand. Begin eventueel met een mooi onderbord. Stapel daarna de borden van groot naar klein.
  • Het bordje voor brood zet u linksboven, samen met het botermesje.
  • Als u geen soep serveert, kunt u de servet op het bord leggen. Is er wel soep? Dan legt u het servet links van de vorken.
    Het bestek: van voorgerecht naar hoofdgerecht
  • Het bestek ligt mooi evenwijdig met het bord.
  • Werk van buiten naar binnen. Dus: eerst voorgerecht, dan soep, dan hoofdgerecht. De uitzondering: het dessertbestek. Dat ligt boven het bord.
  • Vorken gaan links, messen en lepels rechts. Het botermesje ligt wel gewoon op het broodbordje.
  • Leg de snijzijde van het mes altijd naar het bord toe.
    Glazen: klein voor wit, groot voor rood
  • Plaats de glazen rechts boven het bord, in een schuine lijn naar beneden.
  • Het glas dat u eerst gebruikt, staat uiterst rechts. Meestal is dat een kleiner wijnglas voor witte wijn. Als u ook het aperitief aan tafel serveert, dan staat dat het meest rechts. Naast de witte wijn komt een groter glas voor de rode wijn.
  • Vergeet ook het waterglas niet: dat staat helemaal links.