Welkom op de blog van RS Communication.
Hier vindt u tal van presentatie tips & tricks die u helpen bij uw communicatieprojecten.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Verhoog de leesbaarheid van uw tekst: gebruik kleine letters
Onderzoek toont aan dat de leessnelheid met 10% vermindert als u
hoofdletters gebruikt. We herkennen woorden voornamelijk door hun vorm. Het
probleem bij hoofdletters? Ze lijken te veel op elkaar en zijn allemaal min of
meer rechthoekig.
Dat verklaart waarom u de tekst rechts in het beeld veel gemakkelijker kunt
lezen dan de tekst links. Bovendien wordt het gebruik van hoofdletters geassocieerd met roepen of
ongepast commentaar (social media of krantencommentaren zijn het beste
voorbeeld).
Als uw boodschap niet leesbaar is, wordt
ze ook niet begrepen. Daarom kiest u best een rustige layout, met een één enkel lettertype. U kunt structuur
aanbrengen door te werken met ‘regular’ voor gewone tekst en ‘bold’ voor titels
en sleutelwoorden.
De vorm moet de boodschap dienen en niet omgekeerd. Help uw lezer met een
duidelijke structuur en gemakkelijk leesbare tekst: zo kan de lezer focussen op
uw boodschap.
De standaardarchitectuur van een printadvertentie dicteert dat mensen eerst links bovenaan kijken, waar de headline komt te staan. In het midden komt een visual en onderaan rechts staat de packshot van het product.
Dit volgt ook het klassieke AIDA-model.
Gezien de packshot onderaan staat, moet hij de advertentie afsluiten, zoals de coda in een muziekstuk. Daarom plaatst u hem best naar de pagina toe, en niet weg ervan. Vergelijk het met de blik van de poes op het beeld. De poes kijkt naar links en begeleidt de lezer doorheen de advertentie. Idem dito voor de packshot, hij houdt de aandacht van de lezer nog even vast en maakt het verhaal compleet.
Nee, deze blogpost gaat niet over de grootte van
het logo en de eeuwige strijd tussen agentschappen en adverteerders. Daar is intussen
al genoeg inkt over gevloeid. Een logo verdient in elk geval genoeg ruimte om
te ademen en om gezien te worden. Daarom moet het logo altijd apart staan. Zo
kan het zijn marketingfunctie volop uitvoeren.
Een logo, ook al is het
geschreven, wordt echter niet als tekst, maar als een beeld ervaren. Daarom is
het belangrijk dat u het logo niet als tekst gebruikt. In het bovenstaande
voorbeeld vergroot de effectiviteit door de merknaam – en dus niet het logo –
te herhalen in de slogan.
Let bij een presentatie altijd op de kleuren die u gebruikt. Zo zullen
complementaire kleuren – de kleuren die recht tegenover elkaar staan in de
kleurencirkel – een heel sterk contrast creëren. Tegelijk gaan de randen van de
letters ‘trillen’, waardoor de tekst minder gemakkelijk te lezen is.
Daarom
gebruikt u best één felle kleur en één rustige kleur. Dat komt bovendien professioneler
over.
Een presentatie moet een duidelijk geheel vormen.
Dat geldt voor de taal die u gebruikt, maar evenzeer voor de beelden. Kies één
stijl en gebruik die in alle slides. Kies kleur of zwart-wit maar nooit een
combinatie van beide. Of, gebruik packshots (producten op een witte
achtergrond) of sfeerbeelden (producten in context) maar niet tegelijk.
Zo valt
de microgolf in het bovenstaande voorbeeld helemaal uit de toon. Het was beter
geweest de microgolfoven net zoals de andere producten als packshot te tonen.
Een presentatie krijgt een veel
dynamischer ritme als u ook foto’s gebruikt. Uw luisteraar blijft bij de les
door de afwisseling. Dat wordt ook bevestigd door eye-trackingonderzoek: een
goed gekozen, betekenisvol beeld trekt de aandacht.
Een slide met een treffend beeld in
combinatie met een duidelijke tekstuele boodschap is dus zeker effectief. Maar
dat effect gaat verloren als u niet genoeg genoeg contrast tussen de tekst en
de achtergrond voorziet. Als de tekst moeilijk te ontcijferen is, moet uw lezer
teveel moeite doen en verzwakt zijn aandacht.
Daarom plaatst u een tekst beter op een
effen achtergrond. Zo combineert u het beste van twee werelden: een foto die de
aandacht trekt en een goed leesbare boodschap. Win-win!
Met een speciale titel krijgt uw titel de aandacht die het verdient. Voor de rest van de tekst gebruikt u best een leesbaar, ‘gewoon’ lettertype. Anders wordt het te druk. Vergelijk het met een outfit: als alle kleren om aandacht schreeuwen, gaat het effect helemaal verloren.
In het voorbeeld komen zowel de titel als de bodycopy mooi tot hun recht. De titel krijgt een esthetischer lettertype en voor de bodycopy gebruikten we Gibson, perfect om lopende tekst gemakkelijk leesbaar te maken.
Welke tekst hierboven kunt
u het gemakkelijkste lezen? Het rechtse blok natuurlijk, waarbij de tekst links
uitgelijnd is. De tekst valt natuurlijk en mooi en u moet niet zoeken naar de
volgende regel bij het lezen.
Justified
wil zeggen dat u de tekst aan beide kanten van de paragraaf recht maakt en de
linker- en rechtermarge voor elke lijn tekst gelijk is. Dit doet u beter niet:
het ziet er ronduit afschuwelijk uit. Sommige regels hebben te veel tekst, bij
andere is er dan weer te veel witruimte. Het creëert loopgraven: witte
‘slangen’ doorheen de tekst die de aandacht visueel weghouden van uw boodschap.
Ook centered is moeilijk leesbaar als er te veel tekst is. Voor een
(tussen)titel kan het dan weer wel. Deze alignering komt bijvoorbeeld vaak op posters of uitnodigingen terug.
Het
belangrijkste eerst
Wat
eerst en vooral moet opvallen, is het wat, waar en wanneer. Verberg die info
niet in de lopende tekst maar zorg ervoor dat die visueel opvalt.
Maak
het persoonlijk
Vertel
er zeker bij waarom u graag wilt dat uw gasten erbij zijn. Wilt u uw collega’s
bedanken voor hun inzet de voorbije maanden, wilt u uw relaties in
avant-première op de hoogte brengen van uw nieuwe plannen voor 2018? Vertel uw
gasten waarom ze dit event zeker niet mogen missen.
Hoe
inschrijven?
Klinkt
logisch, maar vermeld duidelijk wat mensen moeten doen om zich in te schrijven.
Werk met een speciaal e-mailadres of voorzie een specifieke landingspagina. Hoe
gemakkelijker voor de lezer, hoe beter.
De
regel van drie
Onze mailbox wordt overstelpt door mails. Maak
het uw gasten gemakkelijk. Stuur een save-the-date, een uitnodiging en een
reminder.